Open-air-koncert med When Saints Go Machine, 15. juni 2024 i baggården til Tøjhuset, Fredericia.

Arrangør: Fredericialive og Tøjhuset

WSGM_15062024_U8W9562 kopier

IKKE MIN KOP TE - MEN FLOT OG VELSPILLET

Tekst og fotos af Thomas Kvist Christiansen

I baggården ved Tøjhuet i Fredericia var den store koncertscene stillet op, og over to dage, 14. og 15. juni stod Peter Sommer & Palle Hort, Hugorm, When Saints Go Machine og britiske White Lies på programmet. Der var lagt op til fire koncerter, der sendte publikum ud i fire forskellige musikalske universer. Det blev på ingen måde kedeligt, og et stort og veloplagt publikum sørgede for en forrygende, fin og god stemning, hvor Simon Kvamm fredag, sidst på aftenen, satte det musikalske punktum med en hæsblæsende koncert.

Musikfans.dk har anmeldt de to koncerter og kastet velfortjente roser efter Peter Sommer, Palle Hjort og Hugorm. Anmeldelserne kan læses ved at klikke på dette link.

WL_15062024_U8W9978 kopier

Lørdag aften fik vi som publikum endnu engang to serveret to musikalske koncertoplevelser i hvert sit univers. Desværre var det et noget mindre publikum, der havde løst billet til en aften i selskab med When Saints Go Machine og britiske White Lies. Men dem, der fandt vej til Tøjhusets baggård, fik bestemt hvad de kom efter. For undertegnede var begge navne totalt ukendte, og det kan nogen gange være en fordel, tænker jeg. Så er man ikke præget på forhånd, og man kommer ikke med specielle forventninger. Dog var der ingen tvivl om, at aftenens hovednavn, White Lies, ville blive en særlig oplevelse. Den britiske kvartet er er et stort navn, og koncerten ved Tøjhuset var den eneste i Danmark i 2024. Vi fik fuld valuta for pengene. Det var en flot koncert, som Carsten Linde har anmeldt – læs anmeldelsen ved at klikke på dette link.

WSGM_15062024_U8W9483 kopier

Det var den danske elektro-popgruppe When Saints Go Machine, der satte lørdagens program i gang, og som  førstegangs-lytter var det en udfordring at lægge øre til koncerten. Gruppen blev dannet i 2007, udgav deres første album i 2008, siden er der kommet fem albums – det seneste fra 2023. When Saints Go Machine har høstet flere fine musikalske priser igennem årene, og man var ikke i tvivl om, at det var en meget sammenspillet trio, der fik kombinationen af sang, trommer, keyboard og synthesizer sendt ud over scenekanten i en grad, så publikum – yngre som ældre – havde en fest.

WSGM_15062024_U8W9501 kopier

Jeg skal være meget ærlig at sige, at det ikke var min “kop te” – det er ganske enkelt for flydende, hvor den ene sang afløses af den anden med noget nær den samme musikalske baggrund. Men jeg skal også være ærlig og sige, at jeg blev revet med af rytmer og takter og det samlede musikalske udtryk. Det var flot lyd på nær en lidt for svag vokal. Der måtte gerne have været skruet lidt op for sangen, så man havde fået lidt flere tydelig ord med. Det var på ingen måde sanger Nikolaj Manuel Vonsilds skyld, at vi ikke tydeligt kunne høre de sange, hvoraf nogle af dem blev introduceret undervejs. Det var teknikken, der svigtede.

WSGM_15062024_U8W9527 kopier

Når jeg som lægmand skal vurdere, hvordan When Saints Go Machine klarede deres koncert i baggården ved Tøjhuset lørdag aften den 15. juni, er jeg nødt til at se bort fra, at det IKKE er den slags musik, jeg vil bruge mest energi på at lytte til – fordi det i mine øre er for ensformigt, fordi faktum er der ingen tvivl om:

When Saints Go Machine leverede en flot og velspillet koncert, som helt tydeligt faldt i publikums smag, og forsanger Nikolaj Manuel Vonsild, der konstant bevægede sig rundt på scenen, havde godt fat i publikum og kom ud over scenekanten med sine sange – som altså desværre var for svære at høre. Flot indsats af Silas Moldenhawer på trommer og Jonas Kenton på keyboard og synthesizer.

WSGM_15062024_U8W9533 kopier