Rickie Lee Jones Trio, Tønder Festivalens Open Air-scene, 23. august 2024.
RICKIE-KONCERT SAD LEE I SKABET
Af musikjournalist Carsten Codymagnyl Linde
Fotos ved Sigrid Loft
Hvis man ikke Lee vidste det, var det ikke Lee til at høre. Men efter rigtig gode koncerter med først den alt andet end afmægtige amerikanske bonderøv, Jim Lauderdale & The Games Changers i Bolero-teltet, efterfulgt af herlige Hush i telt 1 og dernæst Thy’s triumfbue i form af Jonah Blacksmith på Open Air-scenen, peakede festivalen med det største og vel i bund og grund absolutte hovednavn, Rickie Lee Jones sent fredag aften.
70 minutter i paradis.
Udstyret med højt humør, herlig humor, en suveræn stemme, der stadig kunne gøre sig i det himmel-høje C, fik en tæt på tæt-pakket plads foran Open Air-scenen 70 minutter i et musikalsk paradis. Fra det fornemme første nummer, en nøgen solo-udgave af Rolling Stones klassikeren “Sympathy for the Devil” mærkede man straks, at stemme, guitarteknik og den varme vedkommende væremåde stadig var verdensklasse.
At amerikanske Rickie Lee Jones bliver 70 sidst på året og tillige tydeligt er gigtplaget i samtlige 10 fingre, var på ingen måde til at høre. Fingerspillet på primært guitar men også lejlighedsvis klaver var elegant og frisk som en 71… sorry 17 årig. Stemmen var stadig både let genkendelig, kraftig, legende og i total topform.
Hovedvægten af sangene stammede fra det selvbetitlede, grammy-vindende debutalbum (fra 1979). Numrene “Chuck E’s in Love” og “Weasel and The White Boys Cool” fra selvsamme album skinnede som en snastør sol denne fredag aften, alt imens duggen langsom bredte om sig om fødderne på det menneske-fyldte asfaltområde lige foran scenen og videre til den bagvedliggende græsplæne.
Med sig på scenen – fra andet nummer – blev Lee Jones andægtigt akkompagneret af trommeslager, slagtøjsspiller og xylofon ekvilibrist Mike Dillon samt pianist/ trækharmonikaspiller Ben Rosenblum. Tilsammen dannede denne delikate duo den perfekte ramme om Jones stemme og guitar.
Sneaky Rickie
Det lidt særlige, sarte, sanselige musikudtryk var vel lidt af et sats sådan en festlig fredag aften. Men bortset fra 2 berusede, svenske snakkehoveder, som tilsyneladende på vej mod en larmende oktober-fest i det sydlige Tyskland må ha’ drejet af for tidligt og endt i Marsklandet, så lyttede resten i larmende stilhed til de jazzede sange med eksotiske afstikkere til reggae, pop og blues.
Netop blues-musikken fik et særligt øjeblik, da Rickie Lee Jones fortolkede det gamle Taj Mahal-nummer “Cakewalk into Town”. Med en vidunderlig sexet, sneaky rytme sprang Lee Jones ud som en fremragende bluesguitarist med en suveræn stemme som bagtæppe. Absolut en af koncertens største øjeblikke.
Skønt at SÅ mange mennesker havde SÅ meget respekt for musikken og artisten, så ALLE små musikalske detaljer kunne høres SÅ tydeligt.
Tillykke Tønder
Koncerten blev på smukkeste vis lukket ned med Lee Jones på klaver, syngende og spillende den umådelig smukke sang, “Infinity” fra albummet “The Other Side of DESIRE”. 70 minutter i Vandkantsdanmarks Lykkeland.
Tønder Festival: Tillykke med de første 50 år. Med det tårnhøje musik-niveau i lavlandet har I og vi alle fortjent, at I tager fat på de næste 50 år. Koncerten fredag aften med Rickie sad Lee i skabet.
Sætliste:
1. Sympathy for the Devil
2. Weasel and the White Boys Cool
3. Young Blood
4. Chuck E’s in Love
5. Cakewalk into Town
6. Altar Boy
7. Love Is Gonna Bring Us Back Alive
8. It Must Be Love
9. The Last Chance Texaco
10. Living It Up
11. We Belong Together
12. Infinity