
Duus & Lauridsens Påskefest, 18. april 2025 i Tøjhuset, Fredericia

STORARTET PÅSKEFEST
Af musikjournalist Carsten Codimagnyl Linde
Fotos ved fotograf Thomas Kvist Christiansen
For noget der ligner 35 år siden, sparkede to lokale musik- og kultur entreprenører døren ind til det daværende Kingod Sats i Købmagergade 31, 1.sal. De to innovative unge mænd mente, med rette, at det var på høje tid for Fredericia at få sit eget kulturblad. Et magasin, som skulle bryde alle gængse regler for opsætninger og udtryk. Det fik byen så sandelig også. Kulturavisen MARCARONI udkom med den ene af entreprenørerne som ansvarshavende redaktør – for første gang i september 1991….
De to unge, lokale, lovende musikanter og idémagere var såmænd Jan Lauridsen og Thomas Duus – altså den selvsamme dynamiske duo, som har sparket den nyopfundne Påskefest i Tøjhuset i gang. For når Søren “Søgge” Andersen af forskellige årsager ikke længere arrangerer den traditionelle Påskerock, må andre jo træde til. Påskefestes- og hygges skal der død og pine i 7000 Soul City!!!

Denne påskefredag havde de to Fredericia-fødte musikere, Thomas Duus (trommer) og Jan Lauridsen (percussion) samlet et stærkt og kompetent hold af dygtige musikere til en aften fyldt med dansevenlig livemusik og festlig stemning. At kalde denne påskekoncert for en fest ramte i den grad hovedet på soul-sømmet. Fra første slag i Slade-sangen “Nobody’s Fool” var der dømt festlig funk og svedig soul i en så livgivende og fornøjelig grad, at selv den netop opstandne Jesus må ha’ fundet danseskoene frem.
Med den fra jule- og påskerock så velkendte og virkelig velspillende rytmesektion, bestående af Thomas Duus på legende elegante trommer, Jan Lauridsen på alverdens slagtøjs-instrumenter og Morten Husted på måske det bedste, berigende basarbejde ever, var det jo bare for den resterende del af hus-orkester-holdet at byde ind med deres forskellige kompetencer.
Sommer-tid.
Og tak skæbne for nogle imponerende input salen blev budt på og beriget med.
Når man vælger at spille Aretha Franklins “Chain of Fools”, “Higher Ground” af Stevie Wonder og “Somebody Elses’ Guy” med Jocelyn Brown, så fordrer det en KOLOSAL sangstemme, hvis man altså skal komme tørskoet i land. Derfor var valget af Emma Sommer på vokal spot on. Hånden på hjertet, så kendte jeg intet til hende. Men er du sunshine – for ikke at sige er du vimmer – for en vidunderlig vokal, uimodståelig udstråling og kostelig kontakt til publikum. Emma Sommer ejede simpelthen scenen denne festlige fredag.
Fuldstændig ubesværet og med stor overbevisning kastede hun sig ud i og over funky soul-klassikere som blandt andre de tre nævnte. Kæmpe oplevelse at høre. Hun var klart et af 1. sæts to helt store oplevelser.
Som en lidt pudseløjerlig, spøjs afrunding på den første del af koncerten fik det gendannede band, trioen W.S.A. (Who Said Angels) lov til at spille. Deres nu dansksprogede sange mindede om det tidlige Shu-Bi-Dua møder ZZ Top. Så blev øregangene da i det mindste renset!!


Honnør for Honoré.
Efter pausen fortsatte Duus-Lauridsens husorkester den dansevenlige funk og soul fest. Stadig med primært Emma Sommer på vokal, dog kortvarigt afbrudt af/suppleret med Christina Alessi fra Barock. Hun kom på scenen og sang tre rigtig gode versioner af blandt andet Nutbush City Limits.
Det både vokalmæssige og musikalske højdepunkt i andet set var en sublim version af svenske Lisa Nilssons “Himlen Rundt Hörnet”. Den var så eventyrlig elegant underspillet og så sanselig smukt sunget, at skulle dette øjeblik være min sidste koncert, så lukker jeg med tilfredshed øjnene for sidste gang…
Noget af det, som jeg mest forventningsfuldt havde set frem til, var omsider at opleve guitaristen Peter Honoré. Han har været turné-guitarist for kæmpe navne som blandt andre legenderne Tom Jones og Lionel Richie, spillet for og med Westlife, Il Divo og Blue.
Peter Honoré, der har trådt sine barnesko i og omkring Fredericia, havde taget turen fra London (hvor han bor på 20. år) i bil til Fredericia alene med det formål at være en del af Påskefesten.
Hatten af for det, hr. Honoré.

Peter Honorés evner på guitar viste sig hurtigt at være en oplevelse i særklasse. For det første viste han sig at være en rasende risiko-venlig rytmeguitarist, hvis funky flair for farverige flotte fills fik mine skjorteknapper til at springe af og livremmen til at knække midt over i ren benovelse. Når han endelig fik lov – og det var faktisk ikke ret mange gang – til at levere lidt guitarsolo, var det som at lukke en sukkerglad dreng ind i en slikbutik. Imponerende idérig, lavine-fremkaldende lyrisk og voldsomt varieret. Kæmpe, kæmpe oplevelse. Som gammel koldkriger fik jeg sku’ lyst til at gøre honnør for Honoré!!
Næste gang – og ja, der må gerne blive en næste gang for Påskefesten – så giv Peter Honoré lidt mere plads til at spille soli, og kære lydmand: Giv i øvrigt guitaren mindst en bønne eller to mere på volume-knappen.
Påskefest i 2026?
Sammenlagt fik publikum små tre timers musik. At så relativt få havde fundet vej til Tøjhuset var helt sikkert ikke musikkens skyld. At byde op til påskefest, hvor menuen stod primært på glad og dansevenlig soul og funk, var en fremragende idé. Husorkestret både spillede og sang virkelig godt. Sæt-listen var spændende og afvekslende. Så alt i alt en storartet Påskefest og respekt og tak til Jan og Thomas for at tage initiativet. Med en mere synlig og tidlig markedsføring er chancen for en måske helt fyldt sal til en lignende Påskefest i 2026 så absolut til stede.


Husorkestret bestod, som jeg opfattede det, af:
Vokal: Emma Sommer, Christina Alessi
Guitar: Peter Honoré
Bas og kor: Morten Husted
Keys: Lasse Bo Nielsen
Kor: Iben Bonne Jensen, Tine & Mette Juhl
Saxofon: Jacob Kruse
Thomas Duus: Trommer
Guitar: Peter Honoré
Bas og kor: Morten Husted
Keys: Lasse Bo Nielsen
Kor: Iben Bonne Jensen, Tine & Mette Juhl
Saxofon: Jacob Kruse
Thomas Duus: Trommer
Jan Lauridsen: Percussion
