
Marius Ziska, 10. april 2024 i Tøjhuset, Fredericia
Arrangør: Tøjhuset / Fredericialive.

FORNEM FÆRØSK FALSET
Af musikjournalist Carsten Linde
Det færøske band, Marius Ziska, har med deres sensible, nordiske lyd markeret sig som et af de mest interessante navne på den færøske musikscene. Ja måske sågar på den europæiske scene. Sidste år udgav de deres fjerde, anmelderroste album, RÚM. Udgivelsen tog lytteren med på en rejse gennem elektroniske klangflader og melankolske melodier.
Den rejse fortsatte onsdag aften i Tøjhuset.
Bandets frontmand, Hans Marius Weihe Ziska, der også lægger navn til orkestret, sørgede for med sin smukke, indlevende vokal (hvor brugen af falset-sang-teknik var mirakuløs mesterlig) at videreføre de atmosfæriske arrangementer fra de tre forrige albums, trods smertelige eksistentialistiske temaer.
Eneste mindre anke: Ziska gerne må skrue lidt ned for brugen af auto-tune og rumklang på stemmen. Det er faktisk slet ikke nødvendigt at bruge de virkemidler. Stemmen uden tilsatte virkemidler rækker så rigeligt.
Tight band
Marius Ziska er ikke uden grund blevet sammenlignet med Bon Iver. Bandets elegante mix af indierock, folk og et drømmende, elektronisk klang-univers har helt sikkert ladet sig inspirere af netop Justin Vernon, manden bag bandet Bon Iver. Koncerten rummede numre i alt 15 numre, passende fordelt fra alle 4 albums. Udgivelser, hvor der både blev sunget lidt på engelsk og en hel del på modersmålet, færøsk.
Marius Ziska har i flere omgange været i Danmark og har hver gang givet vidunderligere koncerter med deres sammentømrede og virkelig stærke live-setup. Ikke så underligt, at de har skabt en solid dansk fanbase, hvoraf mange af dem var tilstede denne onsdag aften i Tøjhuset.
Man må tage hatten af for den færøske singer-song-writer, Marius Ziska. Han var endog meget tro mod sit modersmål. Den sympatiske og på grænsen til genert selvudslettende musiker præsenterede sangene uden de store armbevægelser. Ofte kun rundet af med de samme ord: “Tusinde Tak” !!!!
Men spillet og fremført med stor, stor inderlighed samt følsomhed præsenterede Ziska og bandet deres numre, selvom vi syddanskere nok ikke forstod alt ( hvis noget overhovedet…) af de færøske tekster. Men alle tilstedeværende blev revet med af stemningen og måden bandet formidlede sangene på.

Ikke blot en solist med backing-group
Marius Ziska er nemlig et band. Punktum. Det er måske unødvendigt at påpege. Men selvom forsanger og guitarist, Hans Marius Weihe Ziskas stemme er det bærende element – og han lægger jo også navn til orkestret, så er Marius Ziska et 5 mands stort set-up. Alle musikere har en vigtig rolle at spille i det smukke lydunivers. I særdeleshed rytmesektionen.
Mikael Blak på bas leverede små mirakler på de fire tykke strenge. Selve hjerteslaget i musikken stod den dygtige trommeslager, Jan Rüni Poulsen for. Han havde en ekstrem elegant måde at spille på. Det lød som en poetisk podning mellem Larry Mullen Jr. fra irske U2 og Mark Brzieziki fra skotske Big Country. Alene det faktum at han minimerede brugen af hi hat gjorde hele lyd-universet til noget særligt.
Kvintetten havde helt åbenlys spillet sammen i årevis og leverede derfor en så stramt, udtryksfuld, afvekslende og smuk koncert, som KUN et sindssygt godt sammenspillet band kan levere. Lukkede man øjnene kunne den smukke natur på de vindblæste øer næsten både høre og mærkes.
Så smukt og behageligt blev sættet leveret.
Koncertens højdepunkter var helt klart numrene “Going Home” og “Nærveran” ( betyder nærvær ). Begge hentet fra albumet “Heim/Home fra 2015. Samt ikke mindst det dramatisk opbyggede “Dansa I Nattini”.
Tre af koncertens helt særligt stemningsmættede ballader. Sange som ramte lige i hjertekuglen på de forbløffende mange færinger, som havde lagt vejen forbi Tøjhuset. Der stod længsel og hjemve skrevet i deres øjne.