
Søren Andersen Trio, 10. april 2025 på Tobaksgaarden, Assens.
Arrangør: Tobaksgaarden - Kulturhuset i Assens

MESTERLIG MUSIKALSK MAGI
Af musikjournalist Carsten Codymagnyl Linde.
Fotos ved Thomas Kvist Christiansen.
Tilbage i maj 2021, hvor corona-spøgelset stadig var en reel trussel, spillede – og viste det sig – indspillede Søren “Søgge” Andersen en udsolgt, siddende koncert i Søgges hjemby 7000 Rock City alias Fæstningsbyen Fredericia. Koncerten/indspilningen, der primært var en deluxe live-udgave af det instrumentale studie-album “Guilty Pleasures” (udgivet i 2019), skete sammen med den fabelagtige Pretty Maids-trommeslager, Allan “Tight” Tschicaja og fæstningsbyens egen grammy-vindende frontmand og bassist fra bandet Superfuzz, Michael “Klap” Gersdorff Kristensen. Den fremragende koncert er netop dels lagt ud på YouTube, dels udsendt med titlen “Live In The Homeland” som CD og dobbelt-vinyl. En udgivelse, der rigtig, rigtig fint indrammer koncertens magi.
Spilleglæde.
I disse forårsuger af 2025 er den selvsamme tætte, men på ingen måde trætte, trio på turné landet rundt. En tour hvor albummet “Guilty Pleasures” og selvsagt live-albummet “Live In The Homeland” skal luftes for Rigets rigtige rock-hoveder. Rock-hoveder, fordi den imponerende præcise trio emmer af rendyrket rock’n roll.

I det pænt fyldte og mega hyggelige kulturhus, Tobaksgaarden, havde Guilty Pleasures trioen rystet set-liste-posen og spillede numrene i en noget anden rækkefølge end på studie- og live-albummet. Det gjorde kun oplevelsen endnu stærkere. Efter et helt nyt nummer, “Top Gun Anthem”, som opstart på koncerten fik det begejstrede publikum samtlige 11 tracks fra “Live In The Homeland”. Alle spillet med uhyggelig præcision, utæmmeligt nærvær og uforfalsket spilleglæde. Det lyste ud af den ubegribeligt velspillende trio, hvor åbenlyst godt de har det sammen, og hvor højt de elsker denne lille niche, den non-vokale 80’er rock-ting.
I øvrigt: Sikke en flot, afbalanceret lyd i Tobaksgaarden. Højt, bevares. Tilpas højt kan man sige. Men frem for alt knivskarp, så alle finurlige bas-gange, ekvilibristiske tromme-rund-gange og geniale guitar-soli føltes som musikalsk massage for ørerne.

Når Søren Andersen helt bevidst har fravalgt at synge, kommer der automatisk mere pres på, at numrene skal være ekstra interessante. Det er lykkedes til fulde. Koncertens 12 tracks var vanvittigt varierede i udtryk, tempo, tema og længde. Således var sang som virkemiddel ikke en mangelvare. Og da slet ikke, fordi Søren Andersen meget levende fortalte små sjove og ærlige anekdoter som optakt til de primært og overvejende selvkomponerede sange.
Højdepunkter.
For mig var koncertens tre højdepunkter det helt nye nummer, “Top Gun Anthem” (som indvarsler en opfølger til studie-albummet Guilty Pleasures), samt “Bad Weather” og “The Man In Black” (Deep Purple Medley). Der peakede det melodiske. Der skinnede det igennem, at Allan Tschicaja er så tight og præcis, at han får et 100.000 kr. dyrt “Swiss Made” ur til at fremstå ude af takt og tidsmæssigt langt, langt bagud. Der stod det indlysende klart, at Michael Gersdorffs evner på bas er i en liga for sig. Endelig fremstod Søgges guitarspil hurtigere end sin egen skygge.

Men det var højdepunkter især fordi både “Bad Weather” og “The Man In Black” har så klare referencer til Sørens guitar-helt, Ritchie Blackmore, at numrene kunne være skrevet af eller til Deep Purple… Men heldigvis er de skrevet til og spilles af Guilty Pleasures trioen. Lad dem endelig blive her. Også selv om Guilty Pleasures trioen nu ikke længere er forbeholdt os danskere: I 2026 skal Søgge, Klap og Tight nemlig på tour til Tyskland, som er faldet for de 3 dygtige, danske spillemænds hang til herlig heavy-rock ala Joe Satriani, Steve Vai og The Man In Black, alias Ritchie Blackmore.
Fredagskoncertens sidste nummer var “City Of Angels” – endnu et fortrinligt stykke instrumental musik, hvor sprudlende spilleglæde og meterhøj musikalsk formåen var så smuk som englesang fra oven.
Alt i alt mesterlig musikalsk magi.

