Jelling Musikfestival - Gnags, Store Scene, 24. Maj

Gnags_U8W1359 kopier

ROCKBAND PÅ LANDEVEJEN

Af musikjournalist Carsten Codimagnyl Linde. Fotos: Thomas Kvist Christiansen.

“Er Vi I Live, Eller Hva’?” er titlen på en Gnags sang fra 1991-albummet “Lygtemandens Sang”. 
 
Du godeste jo! Bandet, ja institutionen Gnags er i den grad spillevende. Efter 3 års mere eller mindre ufrivillig pause er der her i 2026 nemlig pustet nyt liv i de gamle sange. Det beviste søndagens koncert på Store Scene. En begivenhed, som tiltrak sig rigtig, rigtig mange mennesker.
 
SIDEN 66
 
60 år er der gået, siden Peter Andreas Gjerluf Nielsen blev en del af Skjern-orkestret Gnags. Vi skriver og snakker altså om året 1966!!! Selvom han er det eneste oprindelige medlem af rockbandet, så har han nok alle dage været synonym med gruppen, siden han for alvor begyndte at skrive sange.
 
Gnags fylder i år 60. Dette jubilæum fejrer bandet med en lang turné under overskriften Gnags – Summer Of Love. Opkaldt efter et nyskrevet nummer.
 
Peter A.G. Nielsen og Gnags har ret beset ikke udgivet eller skrevet noget interessant, siden førnævnte album, “Lygtemandens Sang”. Men hvad gør det, når man fra 1970’erne og frem til 1991 har leveret en hærskare af udødelige sange…
 
Til tonerne af sangen “Fra En Fremmed Planet” fra 1978’er albummet “Er Du Hjemme I Aften” gik Gnags anno 2026 på scenen. Startende med den smukke signatur-sang “Den Dejligste Morgen” fik det store og meget begejstrede publikum en perlerække af krystalklare Gnags klassikere.
Gnags_P1055156 kopier
IMPONERENDE SÆTLISTE
 
Der var mange interessante detaljer ved den imponerende sætliste. “Vilde Kaniner”, “Burhøns”, “Kærester”, “Under Bøgen”, ja selv “Danmark” havde alle været forbi en musikalsk kiropraktiker, hvor alle sange var blevet rettet lidt til, så de fremstod dugfriske, lidt anderledes end oprindeligt. Det klædte sangene, var et vidnesbyrd om, at 73-årige stadig meget udadvendte, dansende og bevægelige Peter ikke er bange for at tage chancer og tage sangene et nyt sted hen.
 
NYE KANINER
 
Et var, at sangene var blevet omarrangeret. Noget andet var, at de nye folk i bandet kunne farve sangene på en ny måde. Inden koncerten var min største frygt og bekymring, hvordan man erstattede Per Christian Frosts og Mika Vandborgs signatur guitar? Men Peter A.G. hentede en ny kanin op af hatten. Svaret hed Vicky Signh. Han lød hverken som Per Christian Frost eller som Mika Vandborg. Til gengæld lød han som Gnags anno 2026. Vicky Singh leverede den ene storartede guitarsolo efter den anden. Helt i bandets, Frosts og Vandborgs ånd. Singh var en kæmpe oplevelse og nok bandets største 2026-åbenbaring.
 
Det var også både en rørende og stor oplevelse at have Mads Michelsen tilbage på trommer og perkussion i Gnags. Mads var med, da bandet var et storsælgende orkester i 80’erne. Og nu som dengang gjorde han det fejende flot. Den samme ros skal sendes i retning af en ofte benyttet sidemand i Gnags’ lange karriere; nemlig Niels Mathiasen på skiftevis saxofon og keyboard. 
 
Resten af de “nye kaniner” bestod af Søren Runge på keyboard, Jon Grundtvig på trommer, Peter Kjøbsted på bas samt korsangerne Anne Seir og Marcel Mark Gbekle. Sammen dannede de det ideelle lydtæppe til Mr. Swing King alias Peter A.G. Nielsens lidt slidte, men stadig genkendelige stemme og ikke mindst slidstærke sange.
Gnags_U8W1527 kopier
FÆLLESSANG
 
Alt imens solen stod højt over Jelling, gik der fuldstændig fællessang i “Lav Sol Over Århus”. Danmarks største kor fristes man til at sige. Uanset alder, køn, promille eller sindstilstand sang og skrålede hele marken med. I det hele taget fornemmede man en udpræget grad af fællesskab, samhørighed og lykkefølelse. Er det i grunden ikke det, som Those Gnags altid har søgt efter at formidle? Som Peter A.G. Nielsen engang udtrykte det at være Gnags: “Vi er jo bare en heldig trup af tonemalere og rytmemænd, som har fået lov til at lege. Vi bliver så forfængeligt glade, når nogen nynner med på netop vores melodi”!!
 
2026 – SUMMER OF LOVE?
 
Da bandet i 2005 udgav opsamlings-boxen “Siden 66”, indeholdt den en ny sang, der netop hed “Siden 66”. Det dengang nye nummer var lige så kedeligt som at se maling tørre. Men bandets nyeste sang “Summer Of Love” faldt fantastisk ind i de op til 45 år gamle sange. Det er jo i sig selv forrygende og bekræftede, at man aldrig skal afskrive hverken Gnags eller Peter A.G. Nielsen.
 
Koncerten var – som mine gode ven og Gnags-arkæolog Flemming Lysdal kunne finde på at formulere det – en uimodståelig magtdemonstration og en uafrystelig pragtpræstation.
 
Gnags er stadig – som de selv sang helt tilbage på “Intercity udgivelse” i 1980 et fremragende “Rockband På Landevejen”.
Gnags_P1055182 kopier

Se flere fotos fra koncerten på Facebook - Musikfans.