Ida Wenøe & The Wondrous Sea, 24. september 2024 på Platform K, Horsens.

Arrangør: Platform K

IdaV_U8W6539 kopier

FANTASIFULD FOLKEMUSIK

Af musikjournalist Carsten Codimagnyl Linde

Fotos ved fotograf Thomas Kvist Christiansen

“Ukendskab til loven fritager ikke for straf” er en urgammel leveregel for jurister og politifolk. “Ukendskab til en artist fritager ikke for begejstring” bør være en leveregel for anmeldere og publikum. Mit kendskab til semilokale Ida Wenøe var før tirsdagens koncert ca. lige stort som min viden om, hvordan månestøv smager….
 
Ida Wenøe, der er født og opvokset ikke langt fra Horsens, beviste denne tirsdag, hvorfor hun allerede i 2015 vandt KarriereKanonen, da hun for 9 år siden stod i spidsen for bandet Boho Dancer.
 
I dag optræder hun under eget navn og med egne sange. Med afsæt i folkemusikken og med et øre for store komponister som Sebastian, Carl Nielsen og Joni Mitchell guidede Ida Wenøe os ind i en spændende og lidt mystisk verden. Et univers, hvor Ida Wenøes smukke lyse stemme på elegant vis blev indhyllet i dystre toner fra kontrabassens delikate dunken og faretruende lyde fra en “ombygget cello”, også kaldet en viola da gamba.
 
Dobbeltheden
 
Netop kontrasternes møde mellem det lyse og det mørke gik igen som koncertens røde tråd, og den var et fantasifuldt virkemiddel til at skabe drama og afveksling i såvel sange som udtryk. Når skotske Samantha Whates stemte i med sin ligeledes smukke lyse vokal, gav deres stemmer associationer til de verdenskendte svenske søstre, Klara og Johanna Söderberg (First Aid Kit). Vel ikke den ringeste sammenligning, dog uden helt at nå samme tårnhøje niveau – endnu !!
IdaV_U8W6561 kopier
Ida Wenøes stemme er helt særegen på den positive måde. Det samme kan siges om hendes evner til at skrive sange. De er enkle, men dragende. De er smukke, men også mystiske. Dobbeltheden fremmanedes på fornem vis af hendes backing-gruppe, The Wondrous Sea, bestående af Frederik Mensink på kontrabas, Hal Parfitt-Murray på blandt andet kor, violin og førnævnte viola da gamba samt Samantha Whates på kor og tværfløjte.
 
Skal et par sange fremhæves kunne det være “Lighthouse” og “Halfway Nowhere”. De havde begge alt det, som langtidsholdbare klassikere besidder. Dem kommer jeg aldrig til at glemme. 
 
Lysdahl
 
“Lyt til din coach, mand” bjæffede legenden Niels Skousen på albummet ” Dobbeltsyn” fra 2002. “Lyt til din kollega”, kan jeg så passende tilføje.  For efter utallige, ja vel i grunden uartigt mange opfordringer fra Koncert-Coach-Kollega Flemming Lysdahl, oplevede jeg omsider Ida Wenøe. Havde det ikke været for standhaftige, stædige, stortruende Flemming Lysdahl, så havde Ida Wenøe for mig stadig været lige så ukendt som den urimeligt talentfulde og genialt spillende navnløse pianist på Cafe Savl & Bræk i en sydstats Juke Joint hytte i udkanten af Memphis.
IdaV_U8W6562 kopier
IdaV_U8W6558 kopier
For mig fremstod Ida Wenøe denne aften i Platform K’s hyggelige omgivelser som en fremragende og intens live-performer. En artist, der tryllebandt og begejstrede alle tilstedeværende. Hun har skabt sit helt eget univers af fantasifulde folkemusiksange.  Hvis det ikke allerede er sket, bør Ida Wenøe & The Wondrous Sea få chancen på Tønder Festivalen. Det ville da vist være et perfekt match.
 
Ida Wenøe & The Wondrous Sea – lineup:
 
Ida Wenøe – vokal, guitarer
Hal Parfitt-Murray – violin, mandolin, viola da gamba og kor
Samantha Whates – tværfløjte og kor
Frederik Mensink – kontrabas
IdaV_U8W6580 kopier