Koncert med Amy Helm Trio, tirsdag den 14. maj 2022 på Nygadehuset, Aabenraa.

IMG_3293 kopier

KÆRLIGHED TIL KVALITET

Tekst og fotos af musikjournalist Carsten Linde

Der stod hun så.  En tirsdag aften. I et intimt lokale på 2. sal i det smukke gamle kulturhus, Nygade, lidt syd for Kongeåen i Mojnland. Kommet hele vejen fra Woodstock, lidt nord for New York, i Guds eget land. Iført den smukkeste blå kjole. Fra naturens hånd udstyret med lyse lange lokker og med mindst lige så funklende, levende øjne som hendes berømte, respekterede men desværre afdøde fader.

Farmand var såmænd Levon Helm. Kåret som verdens 22. bedste trommeslager af det ansete musiktidsskrift, Rolling Stone. I levende live var han indehaver af rockhistoriens mest sjælfyldte, ”deep southern” accents-fylde stemmer EVER. En gudsbenådet mandolinspiller og medvirkende på og medkomponist til nogle af rock-historiens mest skelsættende albums. Blandt andet debutalbummet fra The Band, “Music From The Big Pink” (udråbt til at være den mest indflydelsesrige udgivelse i musikhistorien, næst efter Beatles “Sgt. Pepper”).

Hvor mange børn af SÅ verdenskendte musikere tør gå ad samme karriere-vej med risiko for at komme på afveje og falde ud i ingenmandsland? Nok ikke ret mange. Men heldigvis tog Levon Helms modige datter, Amy stafetten op. Og tak skæbne (og Amy) for at turde.

Sangstemme uden lige

Den 53-årige sangerinde, sangskriver og Grammy vindende producer viste sig nemlig at besidde en sangstemme fuldstændig uden sidestykke og lige. Den varme, vedkommende, vidunderlige, klangfyldte wonder-vokal havde tusind nuancer, drejninger, stigninger og improvisationer. Den svævede, den flåede, den bed, den fejrede, den guidede, den var helende, den underviste. Den var så meget til stede, at selv de århundrede gamle sten, som Nygade blev bygget af, kunne føle og mærke Amy Helm.

Genremæssigt befandt Amy Helm Trio sig i grænselandet mellem roots-rock, country og jazz. Sangene, primært fra hendes meget snart hele fire albums (det 4. kommer nemlig til september…), skrevet af Amy Helm selv, var mixet fantastisk sammen, ofte med elementer fra alle tre musikgenre. Personlige tekster med emner fra hverdagslivet i en ærke-amerikansk familie, over kvinders konstante kamp for at blive hørt og anerkendt, til råb om hjælp fra højere magter. Meget stærk lyrik/poesi. Skrevet på toppen af primært smukke catchy sange. Et godt og præcist eksempel på kombinationen af poesi og syng-med-potentiale var sangen “Are We Running Out Of Love?”.  Sikke store og stærke ord, der som den røde tråd gennem en melodi, blidt men bestemt satte sig til rette lige midt i hjertekulen.

IMG_3292 kopier

Hele sættet blev i øvrigt belevende bundet solidt sammen af anekdoter om sangens ophav, Amys opvækst og selvfølgelig indflydelsen fra faderen, Levon Helm.

Levon Helm, der døde i 2012, kæmpede i mange år en ulig kamp mod strubekræft. Da faderen begyndte den lange seje vej tilbage mod at få sangstemmen rekonstrueret, stod Amy Helm HVER aften ved Levons side og hjalp ham igennem den samme sang, igen og igen, dag efter dag. Den særlige sang var Bruce Springsteen klassikeren, “Atlantic City”.

Amy Helm havde efter faderens død derfor valgt, at alle hendes koncerter skal indeholde samme “Atlantic City”. Både som en hyldest til farmand Levon Helm. Men mindst lige så meget som en hyldest til det at holde modet oppe mod alle ods. Det var et højtideligt øjeblik denne varme, næsten-sommerlige aften i Aabenraa.

Højdepunkter

Et af koncertens smukkeste sange, ja vel nok DET smukkeste øjeblik, (og der var SÅ mange mindeværdige højdepunkter) var ekstranummeret, “Gloryland”.

Fremhørt på gulvet lige foran publikum som a cappella af Amy Helm samt godt og flot støttet af den dygtige guitarist og korsanger, Daniel Littleton. Flere publikummer sad med tårer i øjenkrogene. Så rørende en stund var det.

Trioen, der udover Amy Helm og Littleton, bestod af den dynamiske, elegant spillende Tony Mason på afdæmpede tommer, efterlod og forlod den lille sal i ekstase. Flere gange undervejs i koncerten blev sangene akkompagneret af ståede applaus.

Det giver mening. For det var fra første strofe til afskeden “See You Again” en kvalitets-koncert. Kvalitet til musik kræver kærlighed. Og Amy Helm oste af musikalsk overskud og kærlig til kvalitet. Amen, Amy!!